Fördelar med ISO 9001

standard-quality-control-collage

Det finns många fördelar med ett certifierat ledningssystem enligt ISO 9001!

ISO 9001 standarden är en standard som har funnits i snart 40 år och den utvecklas och blir mer och mer ett riktigt bra verktyg i händerna på rätt ledningsgrupp. Alltså en engagerad ledningsgrupp som anpassar ledningssystemet till sin verksamhet.

1. Ökad lönsamhet genom förbättrad kvalitet, effektivare processer och ökad kundnöjdhet.

En av standardens ledningsprinciper är kundfokus och genom hela standarden lyfts kundkraven fram. Kvalitetssäkring handlar om att se till att kunden får det den beställer och kontinuerlig förbättring av detta leder inte bara till högre kundnöjdhet. Det innebär också att man effektiviserar sina processer vilket i sin tur leder till lägre kostnader. Ur ett affärsmässigt perspektiv har man alltså nöjdare kunder vilket gör att man inte behöver pruta på priset och levererar till lägre kostnader.

2. Starkare konkurrenskraft och nya affärsmöjligheter.

Redan fördel nummer 1 ger en starkare konkurrenskraft, men utöver det ger också själva certifieringen fördelar inom det området. Många kunder och leverantörer kräver ISO-certifiering som en del av sina upphandlingskrav. ISO 9001 är en internationellt erkänd certifiering och kan öppna dörrar till nya marknader och stärka organisationens varumärke. Tänk på att det både dyrt och ineffektivt om man skapar ett ledningssystem för certifikatets skull.

3. Bättre anpassad till en föränderlig värld genom systematisk riskhantering och ständig förbättring.

Standarden trycker hårt på vikten av riskbaserat tänkande. Det här innebär att företaget arbetar förebyggande för att identifiera samt hantera risker och möjligheter i verksamheten. Det innebär också att nivån på kvalitetssäkringen beror på de faktiska konsekvenserna en brist skulle innebära. En certifiering enligt ISO 9001 idag innebär alltså inte att allt måste säkras med livrem och hängslen – om nu den fördomen lever kvar.

Kontinuerlig övervakning och utvärdering av processer gör det lättare att agera proaktivt, ledningen får signaler tidigt om det är något som går fel. Detta tillsammans med en kontinuerlig omvärldsbevakning och ständig förbättring gör att företaget ständig utvecklas och håller sig aktuellt.

4. Engagerade och motiverade medarbetare bidrar till ett stabilt företag.

Idag finns en trend att allt fler företag väljer att certifiera sig på grund av att de vill skala upp sin verksamhet, de inser att tydliga processer och väl definierade ansvarsområden skapar en mer strukturerad och motiverande arbetsmiljö. Vilket gör det enklare att rekrytera nya medarbetare och få en stabilitet i organisation och verksamhet.

5. Efterlevnad av lagar och regler.

Eftersom ett av kraven är att du ska identifiera relevanta intressenter och deras krav och hålla den här analysen uppdaterad så får organisationer koll på relevanta lagkrav och regler vilket ger en minskad risk för juridiska problem och böter.

De flesta framgångsrika företag uppfyller redan många delar av standardens krav utan att ens ha tittat på kraven. Det här beror på att kraven är framtagna av representanter av företag, föreningar och myndigheter som har identifierat framgångsfaktorer inom det här området och sedan strukturerat dessa som standardkrav. Det är därför viktigt att ha rätt inställning till ledningssystemet när du implementerar det och att ledningen är med och driver verksamheten. Annars riskerar du att få ett administrativt tungt system som inte ger lika många fördelar.

Vill du veta mer? Kolla in länkarna nedan till några forskningsrapporter om ISO 9001 eller om du vill ha en mer lättsmält version, testa vår kurs Introduktion till ISO 9001.

Lite forskning kring fördelarna med ISO 9001

Quality Management and Job Quality: How the ISO 9001 Standard for Quality Management Systems Affects Employees and Employers – Article – Faculty & Research – Harvard Business School

How the ISO 9001 Standard for Quality Management Systems Improves Employee Morale and Increases Profitability and Competitiveness.

ISO – Does ISO 9001 pay? – Analysis of 42 studies

Kontakta oss

Har ni några frågor om våra utbildningar eller annat är ni välkomna att kontakta oss.